BOLONYA...
Navegant per la blogsfera dels companys de JSC hem trobat aquest article que ha publicat el nostre company Alberto Bondesio (http://albertobondesio.blogspot.com/), on parla sobre Bolonya. Un article molt interessant que parla sobre les veritats i les mentides d'aquest procés i que serà de gran ajuda per aquells que tinguin dubtes o que encara no s'hagin informat.
Gràcies Alberto per aquest article!
Veritats i mentides sobre Bolonya
Què és Bolonya?
- Una declaració signada per 29 països europeus el 1999
- Consta de 2 pàgines el contingut del qual es resumeix en tres punts:
o Els ensenyaments s’estructuren en grau i postgrau (màster)
o Adopció d’un sistema comú de crèdits europeus (ECTS)
o Facilita la mobilitat, entre titulacions i geogràfica
Les GRANS MENTIDES sobre Bolonya
- Privatització: Bolonya no parla de privatització, res fa pensar que sigui una amenaça per a la universitat pública
- Augment desorbitat del preu de les matrícules: està previst que pugin els preus igual que la inflació més 1%, el mateix que els últims anys
- Degradació dels títols: El nou grau serà de 4 anys igual que la llicenciatura actual, Bolonya no canvia el que l’estudiant ha d’aprendre sinó el com.
- Els graduats en Bolonya cobraran menys que els llicenciats: El nivell formatiu és el mateix, per tant, estan en igualtat de condicions
- Els màsters són privats: Hi ha una oferta també de màsters a preu públic entre 1.200 i 1.800 euros
- A Grècia no hi ha Bolonya i els estudis no són millors: En l’actualitat Grècia està a la cua de la UE en quant a qualitat dels estudis i la recerca. Si el model universitari que hem de copiar és aquest malament anem.
Les AMENACES reals de l’aplicació de Bolonya
- Amb el nou model implantat d’estudis que requereix pràctiques, seminaris i treballs apareixen els següents problemes:
o Una càrrega excessiva de treball per als estudiants
o La dificultat de fer compatible el poder treballar i estudiar
o La necessitat de reduir el número d’alumnes per aula i per tant augmentar el de professors
o L’adaptació del personal docent als nous mètodes d’ensenyança
- Una manca de finançament públic per adaptar-se a les noves exigències amenacen la qualitat dels futurs plans d’estudi.
- La implantació Bolonya encara genera una sèrie d’incògnites i problemes que no queden resolts, com la mala organització entre professors o el fet que alguns graus necessitin d’un màster per equiparar-se a la llicenciatura
PROPOSTES reals i factibles
Generalitat
- Un augment clar del pressupost destinat a garantir la qualitat de l’educació superior universitària
- Una millora del sistema de beques que permeti, no sols pagar els estudis, sinó que els alumnes no hagin de deixar els estudis per treballar
Universitat
- La reducció del ràtio d’alumnes per aula per fer pràctiques i seminaris, i per tant, la contractació de més personal docent
- Creació d'itineraris de dedicació parcial per a estudiants que treballin o ho vulguin realitzar no hagin de fer avaluació continua
- Horaris diversificats i de tarda
- Combinació d’ensenyaments mixtos, presencials i a distància
- Repetició d'assignatures de manera intensiva
Facultat
- Coordinació entre professors per tal de no sobrecarregar els estudiants amb treballs i pràctiques
- Fixar uns criteris comuns d’avaluació, de tal manera que cada professor tingui unes pautes a seguir
Bolonya no és l’autèntic problema, sinó la seva nefasta aplicació provocada per la manca de finançament i la mala organització de les universitats del país. Sigues crític, tingues criteri, informa’t, no deixis que et prenguin el pèl. Per una universitat lliure de mentides i demagògia.
Defensa una universitat pública, crítica i de qualitat.
0 comentaris:
Publicar un comentario